Telefon: +47 22 00 47 93 /
Forskningsleder for klimaøkonomigruppen
Jeg ble ansatt på CICERO i 2002 for å utvikle vår første generelle likevektsmodell. To år senere begynte jeg på en doktorgrad om hvordan utforme miljøavgifter som er både effektive og støttes av befolkningen. Etter jeg forsvarte doktorgraden i 2008 har jeg ledet flere prosjekter om grønn omstiling, miljøavgifter, transportpolitikk, atferdstiltak ("nudging") og internasjonal klimapolitikk. I 2012-2013 var jeg forskningsleder for klimapolitikkenheten, og i 2014-2017 for klimaøkonomienheten. Fra 2014 til 2019 ledet jeg vårt forskningssenter for miljøvennlig energi CICEP Senter for internasjonal klima- og energipolitikk, og mye av min forskning og formidling har vært konsentrert om Parisavtalen. Siden 2019 har jeg ledet vår gruppe for klimaøkonomi.
Min viktigste forskningsinteresse er virkemidler i klimapolitikken, og jeg leder to prosjekter finanisert av Forskningsrådet, "Aviate" om klima og luftfart og "Enable" om den grønne omstillingen i Norge.
Jeg bruker ofte labeksperimenter, felteksperimenter og spørreundersøkelser i min forskning.
Leder for teknisk beregningsutvalg for klimagassutslipp i jordbruket (2017-2019)
Medlem av teknisk beregningsutvalg for klima (2018-)
Styremedlem Utviklingsfondet 2014 - 2018
Styremedlem GreeNudge 2011 - 2017
Prosjekter
- CICEP Senter for internasjonal klima- og energipolitikk CICEP Senter for internasjonal klima- og energipolitikk er ett av tre sentre for samfunnsvitenskapelig forskning på miljøvennlig energi (FME) etablert av Forskningsrådet i 2011.
- Politically Feasible Renewable Energy Development: The Role of Public Acceptance. The over-arching task of this project is to study the political feasibility of the low carbon energy policy transition initiated by the EU. In order to adopt and implement efficient policies at the regional, national and local level, public acceptance for policy change will be crucial.
- ENABLE: Hvorfor velger vi grønn energi? Dette prosjektet har som mål å få folk i Europa til å bli enda grønnere i hverdagen - når vi velger transportmidler og oppvarming i husene våre, for eksempel - ved å søke en dypere forståelse for hva som driver energivalgene våre.
- ENABLE I prosjektet ENABLE (Enabling the green transition in Norway) ser vi på hvordan nye teknologier innenfor energi- og transportsektoren kan bidra til den grønne omstillingen i Norge, og samtidig få tilstrekkelig støtte i befolkningen.
- AVIATE: Hvordan kan luftfarten bidra til lavutslippssamfunnet? Gjennom prosjektet AVIATE (Aviation in a low-carbon society) skal vi bidra til bedre kunnskap om klimaeffekten av luftfart både i Norge og globalt og se nærmere på virkemidler, tiltak og motivasjonen til luftfartsnæringen og myndighetene for å redusere klimaeffekten av luftfart.
Publikasjoner og formidling ved CICERO
Gå til: Tidsskriftspublikasjon Rapport/avhandling
Tidsskriftspublikasjon
2022
- Ambika Markanday, Steffen Kallbekken, Ibon Galarraga, 2022 The power of impact framing and experience for determining acceptable levels of climate change‑induced food risk: a lab experiment Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, EN
2021
- Hege Westskog, Tom Erik Julsrud, Steffen Kallbekken, Koen Frenken, Juliet Schor, Karina Standal, 2021 The role of community sharing in sustainability transformation: case studies from Norway Sustainability: Science, Practice, & Policy, EN
- Areti Kontogianni, Dimitris Damigos, Michail Skourtos, Christos Tourkolias, Eleanor Denny, Ibon Galarraga, Steffen Kallbekken, Edin Lakic, 2021 Model Validity and Transferability Informing Behavioral Energy Policies Energies, EN
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, Stine Aakre, 2021 Can the Paris Agreement deliver ambitious climate cooperation? An experimental investigation of the effectiveness of pledge-and-review and targeting short-lived climate pollutants Environmental Science and Policy, EN
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, 2021 Public support for air travel restrictions to address COVID-19 or climate change Transportation Research Part D: Transport and Environment, EN
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, Dave McEvoy, 2021 Does solar geoengineering crowd-out climate change mitigation efforts? Evidence from a stated preference referendum on a carbon tax Climatic Change, EN
- Nicholas Janusch, Stephan Kroll, Christopher Goemans, Todd Cherry, Steffen Kallbekken, 2021 Learning to accept welfare‑enhancing policies: an experimental investigation of congestion pricing Experimental Economics, EN
2020
- Ibon Galarraga, Steffen Kallbekken, Alessandro Silvestri, 2020 Consumer purchases of energy-efficient cars: How different labelling schemes could affect consumer response to price changes Energy Policy, EN
2019
- Anton Orlov, Steffen Kallbekken, 2019 The impact of consumer attitudes towards energy efficiency on car choice: Survey results from Norway Journal of Cleaner Production, EN
- Stefano Carattini, Steffen Kallbekken, Anton Orlov, 2019 How to win public support for a global carbon tax Nature, Nature Portfolio, EN
- William Brazil, Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, James Carroll, 2019 The role of fuel cost information in new car sales Transportation Research Part D: Transport and Environment, EN
2018
- Stine Aakre, Steffen Kallbekken, Rita Van Dingenen, David G. Victor, 2018 Incentives for small clubs of arctic countries to limit black carbon and methane emissions Nature Climate Change, Nature Portfolio, EN
- Steffen Kallbekken, Stine Aakre, 2018 The Potential for mitigating Short-lived Climate Pollutants: A Review of the Literature Review of Environmental Economics and Policy, EN
2017
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, 2017 Accepting market failure: Cultural worldviews and the opposition to corrective environmental policies Journal of Environmental Economics and Management, EN
- Ragnhild Bieltvedt Skeie, Jan Fuglestvedt, Terje Koren Berntsen, Glen Peters, Robbie Andrew, Myles Allen, Steffen Kallbekken, 2017 Perspective has a strong effect on the calculation of historical contributions to global warming Environmental Research Letters, EN
- David Heres, Steffen Kallbekken, Ibon Galarraga, 2017 The role of budgetary information in the preference for externality-correcting subsidies over taxes: a lab experiment on public support Environmental and Resource Economics, Kluwer Academic/Plenum Publishers, EN
2016
- Ibon Galarraga, Luis Abadie, Steffen Kallbekken, 2016 Designing incentive schemes for promoting energy-efficient appliances: a new methodology and a case study for Spain Energy Policy, EN
- Jorge Hernan Garcia-Lopez, Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Asbjørn Torvanger, 2016 Willingness to accept local wind energy development: Does the compensation mechanism matter? Energy Policy, Elsevier Science, EN
- Jorge Hernan Garcia-Lopez, Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Asbjørn Torvanger, 2016 Willingness to accept local wind energy development: Does the compensation mechanism matter? Energy Policy, EN
- Detlef Sprinz, Bruce Bueno de Mesquita, Steffen Kallbekken, Frans Stokman, Håkon Sælen, Robert Thomson, 2016 Predicting paris: Multi-method approaches to forecast the outcomes of global climate negotiations Politics and Governance, Cogitatio, EN
- Jan Fuglestvedt, Steffen Kallbekken, 2016 Climate responsibility - fair shares? Nature Climate Change, Nature Portfolio, EN
2014
- Todd Cherry, Jorge Hernan Garcia-Lopez, Steffen Kallbekken, Asbjørn Torvanger, 2014 The development and deployment of low-carbon energy technologies: The role of economic interests and cultural worldviews on public support Energy Policy, EN
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, 2014 The impact of trial runs on the acceptability of environmental taxes: Experimental evidence Resource and Energy Economics, EN
- Silje H. Tørnblad, Steffen Kallbekken, Kristine Korneliussen, Torben Kenea Mideksa, 2014 Using mobility management to reduce private car use: Results from a natural field experiment in Norway Transport Policy, EN
2013
- Steffen Kallbekken, Jorge Hernan Garcia-Lopez, Kristine Korneliussen, 2013 Determinants of public support for transport taxes Transportation Research Part A: Policy and Practice, EN
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, David McEvoy, 2013 Cooperation in and out of markets: An experimental comparison of public good games and markets with externalities Economics Letters, EN
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, 2013 ‘Nudging’ hotel guests to reduce food waste as a win-win environmental measure Economics Letters, EN
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, Erlend Andre Tveiten Hermansen, 2013 Bridging the Energy Efficiency Gap: A Field Experiment on Lifetime Energy Costs and Household Appliances Journal of Consumer Policy, EN
2012
- Asbjørn Torvanger, Steffen Kallbekken, Petter Tollefsen, 2012 Oil price scenarios and climate policy: welfare effects of including transportation in the EU emissions trading system Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, EN
- Arild Underdal, Jon Hovi, Steffen Kallbekken, Tora Skodvin, 2012 Can conditional commitments break the climate change negotiations deadlock? International Political Science Review, EN
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, 2012 The acceptability of efficiency-enhancing environmental taxes, subsidies and regulation: An experimental investigation Environmental Science and Policy, EN
2011
- Håkon Sælen, Steffen Kallbekken, 2011 A choice experiment on fuel taxation and earmarking in Norway Ecological Economics, EN
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, 2011 Public acceptance for environmental taxes: Self-interest, environmental and distributional concerns Energy Policy, EN
- Steffen Kallbekken, S Kroll, TL Cherry, 2011 Do you not like Pigou, or do you not understand him? Tax aversion and revenue recycling in the lab Journal of Environmental Economics and Management, EN
2010
- Steffen Kallbekken, Marianne Aasen, 2010 The demand for earmarking: Results from a focus group study Ecological Economics, EN
- Torben Kenea Mideksa, Steffen Kallbekken, 2010 The impact of climate change on the electricity market: A review Energy Policy, EN
- Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, Todd Cherry, 2010 Pigouvian tax aversion and inequity aversion in the lab Economics Bulletin, EN
- Steffen Kallbekken, Hege Westskog, Torben Kenea Mideksa, 2010 Appeals to social norms as policy instruments to address consumption externalities The Journal of Socio-Economics (JSE), EN
2009
- Steffen Kallbekken, Nathan Appleton Rive, Jan Fuglestvedt, 2009 Curbing emissions: cap and rate Nature Reports: Climate Change, EN
2006
- Cathrine Hagem, Steffen Kallbekken, Ottar Mæstad, Hege Westskog, 2006 Market power with interdependent demand: Sale of emission permits and natural gas from Russia Environmental and Resource Economics, Kluwer Academic/Plenum Publishers, EN
Rapport/avhandling
2021
- Tom Erik Julsrud, Steffen Kallbekken, 2021 Bruk av delte og selvkjørende kollektivtransporter i nærmiljøet: hva synes befolkningen? NO
2020
- Kristin Linnerud, Stine Aakre, Frode Alfnes, Torjus Folsland Bolkesjø, Anders Dugstad, Merethe Dotterud Leiren, Steffen Kallbekken, Knut Einar Rosendahl, Jon Birger Skjærseth, 2020 An analytical framework for the empirical cases in ENABLE EN
2019
- Hege Westskog, Karina Standal, Steffen Kallbekken, Tom Erik Julsrud, Marianne Aasen, Lars Wang, Tor Halfdan Aase, Sølvi Tellefsen, 2019 ShareOn – midtveisrapport mai 2019 NB
2018
- Marianne Tronstad Lund, Camilla Weum Stjern, Bjørn Hallvard Samset, Borgar Aamaas, Steffen Kallbekken, 2018 Near- and long-term global warming of current emissions. A sectoral and regional perspective on the temperature impact from the present mix of long-lived greenhouse gas and short lived climate forcer emissions, including a discussion of co-benefits for health, air quality and agriculture. EN
- Borgar Aamaas, Marianne Tronstad Lund, Gunnar Myhre, Bjørn Hallvard Samset, Camilla Weum Stjern, Steffen Kallbekken, 2018 The climate impacts of current black carbon and organic carbon emissions EN
2017
- Steffen Kallbekken, Bård Lahn, Asbjørn Torvanger, 2017 Klimavalg 2017 NO
2015
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, 2015 Predicting Paris: Forecasting key outcomes from COP 21 using an expert survey EN
2014
- Steffen Kallbekken, Håkon Sælen, Arild Underdal, 2014 Equity and spectrum of mitigation commitments in the 2015 agreement EN
2013
- David Heres, Steffen Kallbekken, Ibon Galarraga, 2013 Understanding Public Support for Externality-Correcting Taxes and Subsidies: A Lab Experiment EN
- Thorvald Moe, Steffen Kallbekken, Smita Nakhooda, Taryn Fransen, Alice Caravani, 2013 The Norwegian fast-start finance contribution EN
2011
- Todd Cherry, Steffen Kallbekken, Stephan Kroll, 2011 The impact of trial runs on the acceptability of Pigouvian taxes: Experimental evidence EN
2001
- Ola Flaten, Steffen Kallbekken, Mari Vengnes, 2001 Forskjeller i matpriser i Norge og Sverige. Hvilken betydning har reguleringer og avgifter? NB
Utvalgte nettsaker
- AVIATE: Hvordan kan luftfarten bidra til lavutslippssamfunnet? Gjennom prosjektet AVIATE (Aviation in a low-carbon society) skal vi bidra til bedre kunnskap om klimaeffekten av luftfart både i Norge og globalt og se nærmere på virkemidler, tiltak og motivasjonen til luftfartsnæringen og myndighetene for å redusere klimaeffekten av luftfart.
- ENABLE I prosjektet ENABLE (Enabling the green transition in Norway) ser vi på hvordan nye teknologier innenfor energi- og transportsektoren kan bidra til den grønne omstillingen i Norge, og samtidig få tilstrekkelig støtte i befolkningen.