Hvordan få forbrukere til å ta energismarte valg? (CONSEED)

CONSEED-prosjektet forsket på hva som skal til for å få forbrukere og bedrifter til å velge hvitevarer, biler eller boliger som bruker mindre energi. 

Bilde mangler beskrivelse

Energieffektivisering er globalt og i Europa en av de beste måtene å få ned utslippene på. Men hva skal egentlig til for at forbrukere velger hvitevarer, biler eller boliger som bruker mindre energi?Foto: EC Audiovisual Service

Prosjektfakta

Start og sluttdato
1.12.2016 - 30.11.2019
Finansiering
EU Horizon 2020

EU har som mål å øke energieffektiviteten med minst 27% i 2030. Dette vil også spare forbrukere for mye penger.  Energimerking på nye hvitevarer, boliger og biler skal hjelpe forbrukere med å sammenligne og velge de mest energieffektive alternativene. Likevel kjøper vi ikke alltid produktene som bruker minst energi og koster oss minst i løpet av levetiden deres. CONSEED har som mål å forstå hvordan forbrukere i Europa foretar beslutninger som påvirker energibruk.

Conseed.png
Ved å velge hvitevarer, biler eller boliger som bruker mindre energi, kan du som forbruker spille en viktig rolle i å redusere energiforbruket – og få ned klimagassutslippene.

Les mer om CONSEED på prosjektsiden.

CONSEED - Hva skal til for å få konsumenter til å velge produkter som bruker mindre energi? from CICEROinfo on Vimeo.

 

Intervjuer og eksperimenter

Gjennom fokusgrupper, spørreundersøkelser og eksperimenter skal prosjektet finne ut om forbrukere kjenner til energimerkingen og hvordan merkelappene kan forbedres.  Forskningen gjennomføres i Norge, Irland, Spania, Hellas og Slovenia, og ser på industri, transport, eiendom, jordbruk og tjenester. I Norge skal vi undersøke forbrukernes kjøp av nye biler og investeringsbeslutninger i industrien.  Resultatene skal brukes til å informere utformingen av EUs og Norges politikk for energieffektivisering.

Internasjonalt samarbeid

CONSEED, eller CONSumer Energy Efficient Decision making, finansieres av EU gjennom H2020 programmet og inkluderer forskningspartnere fra fem europeiske land. CICERO leder arbeidet med eksperimenter og kommunikasjon.