Bilde mangler beskrivelse

Med tanke på utslipp, er det bra hvis transportmiddelet er fullbooket. Da blir det flere å dele utslippene på. (Foto: Istockphoto)

Borgars reisetips

Hvordan skal man tenke for å begrense utslippene fra transport i ferien? CICERO-forsker Borgar Aamas kommer med noen forslag. 

Publiseringsdato
5.6.2023
Tilhørighet
Nøkkelforskere

– Menneskekroppen er en lite energieffektiv maskin. Noen distanser kan det til og med være bedre å fly enn å gå, men det kommer an på hva du spiser på veien, sier CICERO-forsker Borgar Aamaas.­

Jobben hans består blant annet av å regne på hvor mye utslipp som kreves for å komme fra A til B med forskjellige transportmidler. Vi hører med ham om hva som er de mest klimavennlige måtene å reise på.

Aamaas er selv glad i å reise. Han flyr mindre enn før, men noen ganger er det ikke til å unngå.  Han mener det er nyttig å ha kunnskap om klimaeffekten fra reisene våre, selv om det kan være vanskelig å overlate ansvaret til den enkelte.

– Jeg vet ikke hva som er en nødvendig reise. Noen skal treffe familie og venner langt borte, andre skal oppfylle en drøm om å se Roma, mens noen skal i et viktig møte. Poenget er at transport fører til klimagassutslipp, som igjen fører til klimaendringer. Dette er det viktig å ha kunnskap om slik at transportsystemene våre bygges på mest mulig klimasmarte måte, sier Aamaas.

Her er hans generelle ferietips, hvis målet er å begrense utslippene fra selve transporten:

Reis kort

Kortreist ferie. Korte reiser, betyr mindre transport og følgelig mindre utslipp. Hvis du skal fly, er det bedre å fly kort enn langt, og det er smart å unngå mellomlandinger. Med tanke på utslipp fra flyreisen, så er lengden på flyturen det mest avgjørende valget. Det kortere flytur, det lavere blir utslippene.

Reis langt, men sjelden

Skal du reise langt, kan du vurdere å gjøre det sjeldnere, men bli lenger hver gang du reiser.

Reis med lave utslipp

Hvis du kan, velg transportmidler med lavere utslipp. Det vil si å velge sykkel foran bil, elbil foran fossilbil og så videre. Ifølge Aamaas kan du grovt sett elsykle en distanse som tilsvarer jorden rundt, for de samme utslippene som følger med en flytur Oslo-Tromsø. Regnestykket endrer seg noe hvis man inkluderer utslipp fra «drivstoffet» i maten du spiser.

På strekninger hvor det finnes tog, så er dette et bra alternativ sammenlignet med fly.

Hvis du skal fly, kan du velge et flyselskap med relativt ny flyflåte, ettersom nye fly har lavere utslipp. Utslippene per sete er også langt høyere for første klasse eller businessklasse, enn for turistklasse.

Reis sammen med andre

Reiser du alene i fossilbilen din, er utslippene din reise forårsaker ofte større enn for fly regnet per passasjer. Fyller du opp bilen, bli utslippene lavere per reisende. Det samme prinsippet gjelder uansett om du reiser med bil, buss, tog eller fly: Det beste er at de er fulle – da fordeles utslippene på flere reisende.

­– Dette er jo selvsagt vanskelig å ta høyde for. Når et fly blir utsolgt, kan det jo også hende at flyselskapet setter opp et ekstra-fly, sier Aamaas.  

For de viderekomne

Sjekk været før du skal fly!

co₂-utslipp fra flyreisen bidrar til klimaendringene, men i tillegg dannes det kondensstriper bak flyene. En stor del av flyreisenes oppvarmende effekt skyldes disse kondensstripene. Men kondensstripene virker oppvarmende spesielt om natten, fordi om dagen reflekterer de sollys. Derfor kan det være en idé å velge flyvninger som går om dagen. Det beste er hvis det ikke dannes kondensstriper i det hele tatt.

– Så du kan også sjekke værmeldingen, og bare fly under forhold som ikke danner kondensstriper. Men dette er for spesielt interesserte da ingen værmeldinger i dag melder hvilke områder hvor potensialet for denne type skyformasjon vil være størst, sier Aamaas.

Aamaas foredrag under CICERO Presenterer, i mai 2023

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med vårt månedlige nyhetsbrev med de nyeste sakene fra magasinet KLIMA.

Påmelding nyhetsbrev