Usikker effekt av nye bilavgifter
Dersom regjeringen får det som den vil, blir det billigere å kjøre bil i 2017.
Borgar Aamaas ved CICERO Senter for klimaforskning har regnet på regjeringens forslag til endringer i drivstoffavgiftene. Fordi den foreslåtte rabatten på årsavgift er så stor, kan en gjennomsnittsbilist med bensinbil spare 260 kroner i 2017, uten å kjøre en kilometer kortere.
Fredag kunngjorde Erna Solberg og Siv Jensen at regjeringen vil øke bensin- og dieselavgiften med henholdsvis 15 og 35 øre per liter i neste års statsbudsjett. Samtidig foreslår de å redusere årsavgiften med 12 prosent.
Dette kan i verste fall føre til en liten økning i bilbruken, sier Aamaas.
- Ifølge Statistisk sentralbyrå kjører norske bilister i gjennomsnitt 13.000 kilometer i året. Dersom vi tar utgangspunkt i at forbruket er 0,6 liter per mil, vil drivstoffavgiften gjøre det 120 kroner dyrere for bensinbiler, og 280 kroner dyrere for dieselbiler, å kjøre 13.000 kilometer, sier Aamaas
Totalt sett blir det likevel litt billigere neste år, siden både årsavgiften og bompenger reduseres.
- De aller fleste kjører en diesel eller bensin bil på under 7500 kilo og biler i denne klassen får årsavgiften redusert med nesten 380 kroner. Det er litt vanskelig å anslå hva reduksjonen i bompenger vil utgjøre, og her vil antakelig variasjonene mellom bilistene være store, sier Aamaas som forsiktig antyder en besparelse på rundt 100 kroner i gjennomsnitt.
Aamaas mener likevel innretningen på omleggingen er god.
- Å gjøre det dyrere å bruke bil og billigere å eie bil er egentlig smart. Men her gir regjeringen en altfor stor rabatt i årsavgiften. Drivstoffavgiften må økes med over 50 øre per liter for at den skal utligne rabatten. Først da kan vi snakke om at du kun sparer penger ved å kjøre mindre, sier Aamaas.
Regjeringen mener forslaget vil gi 200.000 tonn reduserte CO2-utslipp neste år, men har ikke lagt frem dokumentasjon for hvordan dette er beregnet. Aamaas stusser over anslaget.
- Jeg ser frem til at regjeringen legger frem måten de har beregnet dette på i statsbudsjettet på torsdag. Jeg kan vanskelig se hvordan de foreslåtte endringene vil føre til så omfattende kutt. Muligens kommer det også flere klimatiltak, sier Aamaas.