Bilde mangler beskrivelse

Illustrasjonsfoto Drammen bibliotek

Jeg vil eie det jeg bruker

Alle er vant med å låne bøker på biblioteket, men når er snakk om å låne verktøy og utstyr, blir veien litt lengre å gå. Bokstavelig talt. Folk er villige til å reise lenger for å låne bøker enn for å låne utstyr, viser ny forskning.

Publiseringsdato
21.3.2023
Tilhørighet
Skrevet av
Nøkkelforskere

Gjennom CICERO-prosjektet UPSCALE prøver forsker Monica Guillen-Royo å forstå de ulike følelsene knyttet til deling og låning.

– Følelsene knyttet til de ulike fasene av å dele er viktig å forstå hvis vi skal nå nye grupper og få disse med på delingsinitiativ, sier Guillen-Royo.

Artikkelen hennes tar utgangspunkt i funn fra Drammen bibliotek og Skattekammeret i Drammen og er en del av forskningsprosjektet UPSCALE – bibliotek som hub for bærekraftig deling.

– Vi har flere følelser og assosiasjoner rundt det å låne eller låne ut. En av de sterkeste handler om bekymring. Vi er redde for å ødelegge det vi låner eller å få noe ødelagt som vi låner ut. Biblioteket kan spille en viktig rolle for de som er bekymret. Her legges det til rette for deling og de kan hjelpe til og ta over ansvaret, fortsette Giullen-Royo.

Basert på kunnskapen rundt følelser ved utlån, har hun et viktig råd til bibliotekene.

– Vi er vant til å låne bøker på biblioteket, ikke klær og utstyr. Selv om det geografisk ikke er lengre til biblioteket enn til Skattkammeret for mange, viser funnene i artikkelen at det ofte føles lengre til Skattkammeret. Folk flest er klar til å reise relativt langt for å låne bøker, men foretrekker å kjøpe brukt framfor å ta turen til Skattkammeret for å låne sportsutstyr eller telt, for eksempel. Dette er en subjektiv avstand som bibliotekene kan hjelpe til å minske ved å støtte oppunder  lokale delingsinitiativer, sier Guillen-Royo.

Den vanskelige gruppen

Artikkelen til Guillen-Royo viser at en annen følelser knyttet til deling handler om å ikke være engasjert eller ikke bryr seg.

– Dette er kanskje den vanskeligste gruppen å nå - de som sier at de foretrekker å eie det de skal bruke. De kan gjerne både se og få informasjon, men mangler engasjement og opplever ikke at dette er for dem, sier Guillen-Royo.  

Artikkelen viser hvor viktig det er å ha innsikt i de ulike følelsene slik at man kan vite hvordan man skal kommunisere og legge til rette for de ulike gruppene.

– Biblioteket må heller starte med å knytte kunnskapen de allerede sitter på rundt naturen, det å ferdes ute i naturen og rundt ulikt utstyr som er tilgjengelig i BUA eller Skattkammeret. Det er nok en bedre vei inn enn å ha søkelys på utlån. Det er en litt lengre vei til denne gruppen fordi de mangler engasjement rundt deling i utgangspunktet og dermed trenger andre argumenter, avslutter Guillen-Royo.  

Les hele artikkelen her: ‘I prefer to own what I use’: Exploring the role of emotions in upscaling collaborative consumption through libraries in Norway - ScienceDirect 

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med vårt månedlige nyhetsbrev med de nyeste sakene fra magasinet KLIMA.

Påmelding nyhetsbrev