Slik skaper du lokalt engasjement for endring
Mange kommuner og aktører sliter med å løfte engasjementet for klimaomstilling både blant innbyggerne og internt i kommunen. Ofte lurer man på hvordan man kan skape positiv kommunikasjon som faktisk utløser engasjement hos folk. Vi har besøkt mange av landets kommuner - og deler våre erfaringer.
Om
Gjennomført: 13.8.2024
GRID-Arendal, Bakgård 2. et, Teaterplassen 3, Arendal
CICERO
Christian Bjørnæs og Astrid Arnslett fra CICERO legger frem påstandene:
- Klimaomstilling trenger ikke å gjøre vondt
- En sterk stedstilknytning skaper engasjement
I den nasjonale klimadebatten tar spørsmål om oljestans, karbonprising og vindmøller stor plass. Dette er imidlertid spørsmål som angår de færreste av oss i det daglige. Og skal du snakke om klima til innbyggerne i en kommune eller til kunder i en lokal bedrift, er det vanskelig å skape engasjement rundt saker som både er langt unna og kontroversielle.
Å redusere klimagassutslippene så kraftig av vi unngår farlige klimaendringer, krever nødvendigvis at vi slutter med, eller reduserer enkelte aktiviteter. Men å kutte i utslipp handler også om hva vi skal gjøre i stedet. Hvilke arbeidsplasser skal vi ha? Hva slags mat skal vi produsere? Hvordan kan vi leve av lokale ressurser? Vi mener det er lettere å skape engasjement rundt hva vi skal begynne med, fremfor hva vi skal slutte med. Og det er lettere å få med folk på forsakelse når de allerede er engasjert!
- Du møter:
- Christian Bjørnæs, kommunikasjonsdirektør, CICERO
- Astrid Arnslett, senior kommunikasjonsrådgiver, CICERO
- Tuva Bræin, leder av klimautvalget, Norsk Psykologiforening
- Se opptaket her