Publisert 21.12.2016
Den dominerende trenden for 1993-2016 er at forbrukernes ansvarsfølelse er dalende mens teknologioptimismen er økende.
Det gjør noe med hvor villige vi er til å redusere eget forbruk. Jo mer vi tror på at ny teknologi skal løse klimaproblemet, dess mindre interessert er vi i å gjøre tiltak som reduserer i vårt eget forbruk. I året som kommer, ser jeg ikke at de lange trendene vil endres.
Likevel ser vi at noen flere forbrukere er bevisste på at forbruksnivå også påvirker klima og miljø.
Denne bevisstgjøringen gjør seg synlig i for eksempel at flere prøver å moderere forbruket sitt ved å handle mindre, og i lanseringen av vegetarmatserier i store matvarekjeder. Moderat forbruk, og bevisste forbrukere er imidlertid ikke nok hvis utslippene skal ned i den størrelsesordenen som er nødvendig for å stanse klimaendringene.
Istedenfor trenger vi en aksept blant forbrukere om å kjøpe færre ting. Skal samfunnet endres i retning lavere forbruk som monner vil ikke dette skje frivillig, men er avhengig av ytre faktorer som påvirker forbrukeren til å ta slike valg.