CICERO - Senter for klimaforskning
EN
Meny
Forskningsområder
klimafinans Lokale løsninger Energi Kina Internasjonal klimapolitikk Arktis Mat og skog
Åtte prosent av de som kjører elbil leaser, dvs. dobbelt så mange som de som leaser bensin- eller dieselbiler, viser ny forskning fra cicero. foto: norsk elbilforening

Åtte prosent av de som kjører elbil leaser, dvs. dobbelt så mange som de som leaser bensin- eller dieselbiler, viser ny forskning fra cicero. foto: norsk elbilforening

Spår flere elbiler i hovedstaden

Klima - Et magasin om klimaforskning fra CICERO

Publisert 11.10.2017

Økte bomavgifter i Oslo kan føre til at flere velger elbil, viser ny forskning fra CICERO.

Før sommeren intervjuet vi bilselgere og -kjøpere hos MøllerGruppen. Intervjuene er en del av et stort europeisk forskningsprosjekt, CONSEED, som skal finne ut hva som skal til for å få konsumenter og bedrifter til å velge hvitevarer, biler og boliger som bruker mindre energi.

– Vi ønsket å forstå hva som motiverer kjøpere til å velge elektriske biler heller enn fossilbiler, sier Steffen Kallbekken, forskningsleder ved CICERO.

Billigere

Folk kjøper elbil primært fordi den er billigere enn fossilbiler. Man slipper å betale engangsavgift og moms, dessuten er også vedlikeholdskostnader lavere.

I tillegg er de ekstra fordelene knyttet til elbiler viktig for bilkjøpere. Kjøpere og selgere nevnte spesielt reduserte bom- og ferjeavgifter, gratis parkering og redusert årsavgift. Bruk av kollektivfeltet ble også nevnt som en fordel av noen deltakere.

– De foreløpige resultatene våre viser at driftskostnader er en viktig faktor for kjøpere når de skal velge en ny bil, spesielt sammenlignet med hvor mye driftskostnader betyr for valg av bolig og hvitevarer – som CONSEED har undersøkt i andre land, sier Kallbekken.

 

EU-prosjektet CONSEED skal finne ut hva som skal til for å få konsumenter og bedrifter til å velge hvitevarer, biler og boliger som bruker mindre energi.

 

Usikkerhet om framtiden

De fleste brukere i hovedstadsregionen velger å lease elbilen framfor å kjøpe. Åtti prosent av de som kjører elbil leaser. Det er dobbelt så mange sammenlignet med de som leaser bensin- eller dieselbiler.

Folk er usikre på bruktsalgverdien, fordi den teknologiske utviklingen går så fort. I tillegg er det også usikkerhet om hvor lenge avgiftsfritakene og de andre fordeler for elbiler skal vare.

– Politikken påvirker hvilke biler kjøperne velger. Oslo kommune, for eksempel, har innført restriksjoner på dieselbiler på dager med høy luftforurensing, og dieselbiler betaler mer bompenger. Mange bilkunder synes det nå er risikabelt å kjøpe en dieselbil, sier seniorforsker Erlend Hermansen, som er med på prosjektet.

– Politikk betyr ti ganger så mye som kostnadene, oppsummerte en deltaker, sier han.

Bedre informasjon trengs

CICERO planlegger flere spørreundersøkelser i de kommende månedene. Forskerne skal finne ut hvordan vi kan gi mer og nyttig informasjon om bilens driftskostnader fra forhandlere til kunder.

– Nå er alle nybiler merket fra A til G i forhold til drivstoffbruk og klimagassutslipp. Vi lurer på om det ville vært bedre å legge til informasjon om de månedlige brukskostnader, forklarer seniorforsker Håkon Sælen.

– Mange av de vi intervjuet hadde faktisk aldri hørt om den eksisterende merkingen, så det er rom for forbedring, legger Sælen til.